Vad gör en Produktägare?
Produktägarens viktigaste arbetsområde är att leda ett eller flera team. Arbetsrollen inkluderar att ansvara över prioriteringar och fatta beslut för vad som ska göras och när. En produktägare är huvudlänken mellan verksamheten och utvecklingsteamet, där ansvaret ligger i att nå det uppsatta målet. Produktägaren behöver även ha kunskap om vilket värde produkten ska leverera, och till vilken målgrupp. Att rekrytera en produktägare innebär att produkten och prioriteringar sätts i fokus, samt att rätt strategier används för att nå det uppsatta målet, vilket kan vara avgörande för det slutliga resultatet.
Skillnaden mellan att rekrytera produktägare och produktledare
Risken finns att man blandar ihop de två rollerna produktägare och produktledare. Rollerna skiljer sig inte helt åt, men särskiljer sig ändå på vissa plan. Produktledare fokuserar främst på hur något ska genomföras, i form av budget, planering, rapporter och kommunikation med projektgruppen. Detta till skillnad från en projektägare som huvudsakligen fokuserar på frågorna vad och varför, och riktar in sig på produkt, funktion och metod, samt ansvar över marknad- och kundbehovet.