Att rekrytera rätt kompetens till en ledande position inom marknadsföring kan vara en svår nöt att knäcka. Till att börja med behöver man navigera sig genom en djungel av titlar som är synonyma med ledare och marknadsföringsarbete. Titlar som Chief Marketing Officer (CMO), Marketing Manager, och Marknadschef är vanligt förekommande. Trots att titlarna kan vara snarlika, kan de i praktiken åtskilja sig mycket. Utöver det kan det vara utmanande att nå fram till rätta kandidater, något som vi på Ants Executive är experter på. Därför hjälper vi gärna er i jakten på er nästa CMO!
Vad gör en Chief Marketing Officer?
En Chief Marketing Officer (CMO) är en ledande befattningshavare som ansvarar för ett företags övergripande marknadsföringsstrategi samt genomförandet av den. En CMO ansvarar för att utveckla och genomföra marknadsföringskampanjer som främjar företagets produkter eller tjänster samt identifierar tillväxtmöjligheter.
Vanligtvis rapporterar en Chief Marketing Officer till Chief Executive Officer (VD) och arbetar nära andra ledande befattningshavare i syfte att utveckla och implementera företagets marknadsföringsstrategier. Arbetsuppgifter för en CMO kan exempelvis inkludera att hantera marknadsföringsbudgeten, genomföra marknadsundersökningar, analysera marknadstrender, utveckla marknadsplaner och kampanjer samt leda marknadsföringsteamet.