Att rekrytera rätt kompetens och framförallt i en ledande position när det kommer till arbetet med marknadsföring kan vara en svår nöt att knäcka. Till och börja med behöver man navigera sig genom en djungel av titlar som är synonyma med ledare och marknadsföringsarbete. Titlar som Chief Marketing Officer (CMO), Marketing Manager, och Marknadschef är vanligt förekommande. Titlarna i sig kan vara väldigt snarlika, men i praktiken kan de åtskilja sig väldigt mycket. Utöver kan det framförallt vara svårt att nå fram till de rätta kandidaterna, något som vi på Ants Executive är experter på och där vi gärna hjälper er i jakten på er nästa CMO!
Vad gör en Chief Marketing Officer (CMO)?
En Chief Marketing Officer (CMO) är en ledande befattningshavare som ansvarar för den övergripande marknadsföringsstrategin och genomförandet för ett företag. En Chief Marketing Officer ansvarar för att utveckla och genomföra marknadsföringskampanjer som främjar företagets produkter eller tjänster, och för att identifiera nya möjligheter till tillväxt. En Chief Marketing Officer rapporterar vanligtvis till Chief Executive Officer (VD) och arbetar nära andra ledande befattningshavare för att utveckla och implementera företagets marknadsföringsstrategier. Vissa specifika uppgifter för en CMO kan inkludera att utveckla och hantera marknadsföringsbudgeten, genomföra marknadsundersökningar, analysera marknadstrender, utveckla marknadsplaner och kampanjer och leda marknadsföringsteamet.