Techrekrytering med Ants

Tre tips för att skapa en mer attraktiv karriärsida

Många företag har en karriärsida, men det är långt ifrån alla som arbetar aktivt med att hålla den levande och uppdaterad. I dagens konkurrenskraftiga arbetsmarknad är det viktigt att prioritera karriärsidan och inkludera den i arbetet med employer branding. Karriärsidan är skyltfönstret ut mot potentiella medarbetare och påverkar uppfattningen av bolaget samt kandidatresan mer än vad många tror.

Enligt en rapport av LinkedIn så besöker 52% av kandidater ett företags hemsidor för att ta reda på mer om arbetsgivaren inför att de ska söka jobb. Likaså Ada Digital visar i sin rapport om IT-kandidaters krav under 2022 att hela 57% av kandidater googlar en arbetsgivare för mer information innan hen söker jobb hos dem. Det betyder alltså att nästan varannan kandidat i din kandidatbank har googlat ditt företag innan de skickade in sin ansökan till er. Om kandidaten då möts av en opersonlig och icke tilltalande karriärsida ökar chansen att hen googlar vidare och väljer en av dina konkurrenter. En konkurrent som varit smart nog att utveckla sin karriärsida till ett attraktivt skyltfönster.

Vad innefattar en attraktiv karriärsida då? Mycket! I denna artikel kommer vi lista tre steg till en mer attraktiv karriärsida.

Tre konsulter arbetar vid sina datorer och utvecklar karriärsidan

1) Ta reda på vilka som besöker sidan

Ja, nu snackar vi såklart om att skapa sig en förståelse om målgruppen. En klassisk målgruppsanalys. Vem är det ni försöker övertyga? Vad attraheras målgruppen av?

Något som många bolag gör fel när det kommer till att utforma karriärsidan är att de fokuserar alldeles för mycket på företagets produkt eller tjänst. En kandidat klickar sig in på en karriärsida för att få reda på hur det är att jobba på arbetsplatsen. Inte hur produkten företaget säljer fungerar eller uppfyller ett behov för en kund.

För att ta reda på vilken målgrupp som surfar in på er karriärsida kan ni gå till väga på flera olika sätt. Ett sätt är att fråga kandidater i rekryteringsprocessen hur de kom i kontakt med företaget, samt hur de upplevde karriärsidan. Ett annat sätt är att vända på det hela. Vilken målgrupp vill ni skapa karriärsidan för? Er hemsida passar bra för att beskriva er produkt eller tjänst, medan er karriärsida bör utformas efter den målgrupp som ni vill nå.

För att sedan fånga in den målgruppen är det viktigt att innehållet på er karriärsida är genuint. Men mer om det lite längre ned.

En kandidat klickar sig in på en karriärsida för att få reda på hur det är att jobba på arbetsplatsen, inte hur produkten företaget säljer fungerar eller uppfyller ett behov för en kund.

2) Skapa en mer scrollvänlig sida

Utan att slänga oss med några siffror så vet nog de flesta av oss att scrollandet på telefonen tar upp en stor del av vår tid. I Sverige använder 9 av 10 internet varje dag. Med det sagt så kan vi räkna med (och även se statistik på via våra ATS-system) att en stor del av trafiken karriärsidan sker via telefonen. Därför är det viktigt att er karriärsida är scrollvänlig. Med det menar vi att den ska vara mobilanpassad.

Texterna får inte vara för långa, det ska vara enkelt att navigera sig och det ska vara smidigt att söka ett jobb utan att behöva sitta vid en dator. Ett smart tips för att ta reda på om er karriärsida är mobilanpassad är så enkelt som att surfa in på sidan via din telefon. Hur upplevs den? Vilken känsla får du? Är det lika enkelt att navigera sig som via datorn? Börja där.

3) Skippa tomma ord, skapa en mer genuin känsla

Och så var det där med att skapa en genuin känsla på karriärsidan. Vad menar vi med det egentligen? Jo, skippa alla floskler och tomma ord. Kandidaten kan idag förvänta sig att ditt bolag har ”högt i tak” och ”en välkomnande och öppen kultur”. I samma rapport av Ada Digital som vi nämnde i början av texten så visar det sig att techtalanger är extra trötta på dessa buzzwords och floskler. Det blir omvänd effekt, där dessa ord snarare skrämmer bort kandidaterna än att de fångar in dem.

Så fundera snabbt; vilka floskler tar ni upp på er karriärsida?

Det viktigaste när det kommer till dessa ord är egentligen inte att undvika dem helt, utan snarare konkretisera och förklara dem på ert sätt. Vad betyder det att det är högt i tak hos er? Vem är det som säger det? Ge exempel.

Ett annat knep att skapa en mer genuin karriärsida är att se över innehållet. Hur presenterar ni till exempel era värdeord? Är det en text som er vd har skrivit eller är det videor med medarbetare som berättar om hur värdeorden speglar deras roll och deras vardag hos er? Bara det exemplet kan göra stor skillnad.

 

Ants värdeord hålls upp i luften som klistermärken.

Vill ditt bolag utveckla er karriärsida?

Ta hjälp av oss på Ants! Vi har flera års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med deras employer brand och aktiviteter som kan stärka det. Boka in ett möte med oss så kan vi finna en lösning för just er.

Läs mer om hur vi arbetar med vår IT-rekrytering.

Profilbild på Linnéa på Ants

Linnéa Asklöf

Marketing Manager

linnea.asklof@ants.se Linkedin

Hör gärna av dig!

Fyll i formuläret så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig med IT-rekrytering, Executive Search eller HR Tech!
Söker du jobb eller praktik? Kolla in vilka roller vi rekryterar här. 

Läs mer