Tänk vad mycket skillnad det blir när vi byter ut ordet ”Vi” till ”Jag”. Linnéa kommer känna att det är en människa som tar hand om hennes ansökan och inte en maskin. Bara detaljen att avsluta med en Spotify-låt lämnar henne med en härlig känsla i magen.
Som i alla andra steg i rekryteringsprocessen, tänk på vilket avtryck du vill lämna hos alla
kandidater som kommer din väg.
Tips 9 – Återkontakt
Låt mig gissa. Det ekar tomt i inkorgen och du undrar vad ditt nästa move ska vara? Jokern inom techrekrytering är återkontakt.
Ibland är inte en stark krok tillräcklig för att få utvecklare att nappa.Ett uteblivet svar behöver inte betyda att de inte är intresserade av vad du har att säga. Det betyder att de är värda en påminnelse.
För mig handlar copywriting om att göra minnesvärda intryck. När jag väljer min approach med omsorg kan jag påverka associationerna runt mitt personliga varumärke, som i sin tur kan påverka resultatet av mitt arbete. Enkelt sagt, ju starkare intryck jag gör desto större chans att utvecklaren vill prata med mig igen. Så, om din inkorg tittar på dig med sorg i blicken. Prova det här!
Återkontakt 1: ABC
Du når din utvecklare bäst när du tar hänsyn till deras tid. Du visar att du vet hur kandidaten tänker genom att formulera svarsalternativ som är vanligast bland målgruppen.
Såhär till exempel:
Maja! Jag förstår att din tid är värdefull, därför har jag gjort det enkelt för dig. Svara med någon av bokstäverna nedan som du tycker bäst beskriver hur du ställer dig till möjligheten som iOS Developer hos oss.
A: Jag är nöjd där jag sitter nu. Inte intresserad.
B: Jag är nyfiken…låt oss prata vidare.
C: Here we go again…kan alla rekryterare bara lämna mig ifred?
Det finns inget rätt eller fel i svar. Men för vår del känns du rätt!
Återkontakt 2: Spotifylista
Du behöver inte alltid skriva texter för att nå fram med ditt budskap. Stick ut genom att kommunicera med andra former.