Kollegor på Ants HR Tech diskuterar Employer Branding

Employer Branding

Vad är Employer Branding

Många företag förstår idag vikten av att arbeta med employer branding. Med vad är det och vad innebär det egentligen? Ett företags employer brand, även kallat arbetsgivarvarumärke, berättar hur nuvarande, tidigare och potentiella medarbetare upplever och uppfattar företaget som arbetsgivare. Alla företag har ett employer brand, oavsett om de arbetar aktivt med det eller inte. För att lyckas attrahera den bästa kompetensen på marknaden och skilja sig från konkurrenter krävs det att företaget kontinuerligt arbetar utifrån en employer branding strategi. Strategin bör vara tydlig och innehålla konkreta aktiviteter, för att upprätthålla ett starkt och positivt arbetsgivarvarumärke.

Arbeta med hela paletten av Employer Branding

När det pratas om Employer Branding riktas ofta fokus mot de insatser som kan göras för potentiella kandidater. Men Employer Branding handlar inte endast om att hitta och attrahera nya medarbetare. Huruvida befintliga medarbetare trivs och vill stanna, samt hur medarbetare som väljer att gå vidare till nya utmaningar pratar om bolaget som arbetsgivare, är avgörande för företagets employer brand. Employer branding handlar alltså om att arbeta inifrån och ut, om hela medarbetarresan från början till slut.

Techbranschen är en konkurrensutsatt arbetsmarknad. Företag behöver därför lägga energi och resurser på att både attrahera kompetens samt behålla medarbetare som adderar värde till bolaget. För att lyckas utmärka sig och upplevas som en bra arbetsgivare behöver företagets erbjudande vara attraktivt, relevant, genuint, motiverande och konkurrenskraftigt.

Personer på Ants HR Tech sitter och pratar om Employer Branding

Hur kan Ants HR Tech hjälpa er?

Vi ger er verktygen ni behöver för att bygga och stärka ert arbetsgivarvarumärke. HR Tech-konsulten påbörjar er employer branding-resa inifrån, för att sedan fortsätta utåt. Vi säkerställer att er employer branding-strategi täcker hela färgskalan av employer branding, för att skapa och förstärka ert arbetsgivarvarumärke och på så sätt attrahera och behålla duktiga medarbetare.

Tydliga värderingar och en stark företagskultur är väsentligt för att lyckas attrahera de talanger som delar era värderingar. En god företagskultur handlar om att skapa en miljö där medarbetarna trivs och tror på företagets vision. Vi hjälper er att definiera ert syfte, era värderingar och er kultur. En annan viktig byggsten i ett företags employer branding-strategi är att formulera bolagets Employer Value Proposition, även kallat EVP. Det är det löfte en arbetsgivare ger sina medarbetare, både nuvarande och potentiella. Ett stark EVP kan hjälpa er att locka och behålla talanger, minska personalomsättning och stärka företagets varumärke som arbetsgivare. Vi ser över vad som gör er organisation unik och vad som är viktigt för era anställda. Detta kan inkludera lön, förmåner, utvecklingsmöjligheter, företagskultur, ledarskap, arbetsmiljö och flexibilitet.

När ert erbjudande är formulerat säkerställer vi att ni presenterar en positiv, attraktiv och ärlig bild av er som arbetsgivare, internt såväl som externt. Vi hjälper er att identifiera interna ambassadörer som skapar engagemang i organisationen och säkerställer att ett gott rykte sprids. Vi ser dessutom över hur ni marknadsför er. Delvis er fysiska närvaro i form av tex. event samt digitalt i sociala medier. Utifrån det ser till att ni har en kommunikationsstrategi som håller över tid. Det innebär bland annat initiativ så som er karriärsida samt att, i dialog med er marknadsavdelning, forma en kommunikation och tonalitet som matchar ert bolag i stort.

 

Läs mer om Ants HR Tech och hur vi kan hjälpa er med employer branding.

Hör gärna av dig!

Fyll i formuläret så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig med IT-rekrytering, Executive Search eller HR Tech!
Söker du jobb eller praktik? Kolla in vilka roller vi rekryterar här. 

Läs mer