Vad är employee lifecycle?
Employee lifecycle är precis som det låter, medarbetarens livscykel. Det beskriver de olika stegen i en anställds relation med sin arbetsgivare och organisation. Relationen omfattas av allt från att attrahera, rekrytera och genomföra en lyckad onboarding. Till att stärka relationen med sina medarbetare genom utbildning, för att de ska trivas och känna sig motiverade på arbetsplatsen.
Genom att förstå och hantera varje steg i medarbetarresan på ett strategiskt och effektivt sätt, kan arbetsgivare skapa en positiv, värdefull och lönsam relation till sina anställda. En viktig del i emoloyee lifecycle är employee journey. Det är den resa en medarbetare gör efter att den signerat anställningsavtalet. Pre-boarding, onboarding, re-boarding och offboarding är fyra viktiga steg som en medarbetare bör gå igenom. Från det att den börjar sin anställning, till dess att den väljer att avsluta sin anställning. Studier visar bland annat att en bra och strukturerad onboarding ökar sannolikheten att en nyanställd stannar längre i organisationen, med 69%.
En annan central del i employee lifecycle är att behålla och utveckla medarbetarna under sin anställningstid. Det är avgörande för att bygga och skapa en framgångsrik organisation. Men medarbetarresan fortsätter även efter pre-boarding och onboarding. För att medarbetare ska trivas och känna sig motiverade, är det viktigt att satsa på utveckling och utbildning. Det gäller för både nyanställda, såväl som de som har varit anställda under en längre tid.