Ants Executive Recruitment modell i Göteborg
Inom vår Executive Recruitment modell finns det fyra stycken moment vi jobbar med för att genomföra framgångsrika chefsrekryteringar för våra kunder. Dessa moment är chefsnätverk, Executive search, annonsering och case.
1. Vikten av ett brett chefsnätverk
För oss på Ants är det viktigt att våra chefsrekryterare har och skapar ett omfattande nätverk bland IT-management i Göteborg. Trots detta är det avgörande att man även har starka strategier för att få ”kalla” kontakter att bli intresserade av chefstjänsten. Nya ledare tillkommer kontinuerligt och efterfrågan efter duktiga utvecklare i chefstjänster ökar. Det är därför viktigt att parallellt som man bibehåller det nätverk man har, implementerar och utför bra strategier för att säkerställa kandidatflödet och genomföra en bra Executive Recruitment i Göteborg.
2. Executive Search
För att hitta bra kandidater använder vi oss av olika kanaler, där Executive Search är den viktigaste kanalen inom Executive Recruitment i Göteborg. Executive Search är tidskrävande och det är viktigt att våra chefsrekryterare har framgångsrika formuleringar och rätt förutsättningar att bedriva detta personligt mellan kandidater och arbetsgivare.
Eftersom att kandidatunderlaget är stort i Göteborg kan man inte enbart förlita sig på sitt personliga nätverk. För att säkerställa rätt kandidater in i rekryteringsprocessen är det viktigt att ha en bred strategi och kontakt med många kandidater, detta gäller både för vår generella IT-rekrytering såväl som för när vi rekryterar högre positioner.
Det är även av högsta vikt att arbeta med aktuell data och profiler, eftersom framgångsrika ledare inom IT och tech ofta kommer från tekniksidan. Detta gör att strategin för Executive Search bör innehålla tillvägagångssätt som attraherar kandidater med relevanta erfarenheter som ligger någorlunda nära i tiden.
3. Annonsering
I takt med utvecklingen inom sociala medier har även möjligheter till träffsäker annonsering vuxit fram, något som vi på Ants ser som en fördel att använda inom Executive Recruitment i Göteborg. Big Data i sociala medier ger förutsättningar att rikta budskap träffsäkert mot olika typer av målgrupper.
Numera är annonsering en av de viktigaste kanalerna under förutsättning att budskap, bilder och filmer A/B-testas mot målgruppen. Detta gör att annonseringen sker kostnadseffektivt med hög konverteringsgrad.
4. Case i samband med chefsrekrytering på hög nivå
Ett av det viktigaste utvärderingsverktygen för Executive Recruitment i Göteborg är ett bra case. Genom ett väl utformat case får kandidaten en god uppfattning av vad som förväntas av anställningen samt hur intressant chefspositionen är. En viktig faktor är att caset alltid är framtaget unikt för varje rekrytering. Att lägga mycket tid och arbete på att skapa ett bra case ger tillbaka i form av mer intresserade kandidater samt ett mer korrekt utvärderingsunderlag.