Vad gör en UX Designer?
En UX-Designer arbetar brett och det är viktigt att man i en kravprofil definierar vad UX handlar om på just ditt företag. Det centrala i arbetet som UX Designer är generellt sett användarupplevelsen, d.v.s. hur vi som användare av en produkt eller ett system upplever den. Några av de viktigaste parametrarna är att den är smidig, enkel och uppmuntra till användning.
Förutom användarupplevelsen så finns det flera andra delar inom UX Design, till exempel:
- Visuell design
- Interaktionsdesign
- Informationsarkitektur.
- User research, till exempel fokusgrupper eller enkäter. Därefter utifrån resultatet ta fram en prototyp som kan testas på användarna baserat på vad de har efterfrågat.
Då arbetsuppgifterna och ansvaret kan variera är det viktigt att rekrytera UX Designers som är flexibla. Rollen som UX Designer varierar mycket beroende på företagets storlek och agerar som en brygga mellan IT och marknadsföring/design. På större företag skiljer man mellan Service Design och UX design, där en UX Designer enbart jobbar med användarupplevelsen och designen. Emellertid, är det vanligt att en UX Designer på ett mindre företag arbetar med både konceptutveckling, användarupplevelsen och designen. Ofta jobbar man tillsammans med Service Designers, interaktionsdesigners, grafiska designers, AD och Produktägare.