Vad är Inbound Recruitment?
Inbound recruitment kommer från en metod som använts inom marknadsföring. Begreppet inbound marketing och ”köpresan” har inspirerat HR i Employer branding arbetet och ligger till grund för metoden ”inbound recruitment”
Dagens arbetsmarknad inom IT-rekrytering är kandidatens marknad. Detta innebär att organisationer behöver se över hur de attraherar och behåller rätt talanger. Kandidater söker inte jobb i samma utsträckning eller på samma sätt som förr och fokus ligger på medarbetarresan.
Ants Inbound Recruitment strategi
Initialt handlar alla våra uppdrag om att lösa aktuella rekryteringsbehov genom att sätta upp en inhouse Talent Acquistion-enhet. Genom personligt och omfattande researcharbete bokas bra intervjuer som leder till rätt anställningar. Resultatet av rekryteringsprocessen säkerställs genom ett agilt arbetssätt där nyckeltalen i projektet ger vägledning vad som fungerar bra och vad som behöver justeras. Talent Acquisition är en del inom Inbound Recruitment och består av fyra steg som hjälper organisationer att nå rätt talanger. Dessa steg är:
Ants hjälper dig genom alla stegen eller med de delar som just er organisation behöver utveckla. Exempel på aktiviteter våra konsulter kan hjälpa er med:
Attract– Contentplan för sociala medier, Identifiera kanaler och ambassadörer, Skapa nätverk åt nyckelpersoner, annonsstrategi
Convert– Agilt searcharbete, utforma karriärsida
Close– Utvärdering av rekryteringsprocessen, Intervjuutbildningar, Pre-boarding och Onboarding
Delight– Storytelling, Operativt arbete med Employer Branding aktiviteter
För att lyckas med Inbound Recruitmant arbetar Ants agilt och kundnära på plats hos våra kunder. I samarbete mellan Ants och kunden hjälper vi er att skapa ett internt engagemang i att marknadsföra er som arbetsgivare mot de målgrupper där ni hittar era framtida medarbetare.
Läs mer om vår IT-rekrytering eller kontakta oss så vi kan se över just din situation.