Detta första av två avsnitt med Pontus Lindqvist, CIO på Nobina, får vi följa hans resa inom IT och teknik. Pontus berättar om hans resa till att bli CIO för ett av Sveriges största transportbolag.
Vi diskuterar hur man organiserar en IT-avdelning för att låta medarbetare göra det de är bäst på—något som kan vara enklare i teorin än i praktiken. Pontus betonar vikten av att alltid utgå från kundens och affärens behov, samt hur man navigerar från idéstadiet till att förverkliga projekt genom att börja med ”varför” och kommunicera detta tydligt.
Dessutom får vi en inblick i Nobinas verksamhet och hur teknik spelar en avgörande roll inom kollektivtrafiken. Vi pratar om aktuella trender som förändrade resemönster och ”on-demand” trafik, samt hur stora mängder data används för att förbättra kundupplevelsen.
Lyssna på detta inspirerande avsnitt för att få värdefulla insikter om ledarskap inom IT, organisationsutveckling och kollektivtrafikens framtid.
I del 2 går vi in djupare på hur Nobina arbetar med IT, AI’s påverkan och hanterandet av cybersäkerhet. Vi går även in på hur lärande ser ut och hur IT och HR kan kroka arm för att sprida information och förståelse inom organisationen för att få med sig så många som möjligt.