Ants Tech Recruiters erbjuder en omfattande och dynamisk Talent Acquisition (TA) modell, designad för att möta de snabbt föränderliga behoven inom IT-rekrytering. Modellen kombinerar djupgående branschkunskap med avancerad teknologi för att effektivt identifiera och engagera toppkandidater. Med en metodik som inkluderar förberedelsearbete, utformning av rekryteringsverktyg, tidig search och kontinuerlig utvärdering, strävar vi på Ants efter att optimera rekryteringsprocessen och säkerställa högkvalitativa resultat.
Låt oss ge dig en detaljerad beskrivning av Ants Talent Acquisition-modell
1. Inledande förberedelse
Vi inleder alltid projektet med att noggrant diskutera och förstå ditt företags tekniska krav, företagskultur och rekryteringsmål. Vi har även ett uppstartsmöte för att gå igenom och bekräfta alla förutsättningar för rekryteringsarbetet, vilket bland annat innefattar att sätta mål och tidsramar för projektet.
2. Teamet från Ants
Beroende på vilket uppdrag vi har tillsammans så kommer rollerna på teamet från Ants variera. Här är de olika rollerna från Ants:
- Talent Acquisition Manager (TAM): TAM agerar som strategisk ledare, som styr projektets riktning och säkerställer att alla processer är optimerade för klientens behov.
- Talent Acquisition Consultant (TAC): Denna roll fokuserar på det praktiska sökarbetet, använder avancerade sourcing-tekniker och digitala kommunikationsförmågor.
- Talent Acquisition Partner (TAP): Kombinerar funktionerna hos både en manager och konsult och erbjuder en direkt lösning för befintliga TA-avdelningar.
3. Utveckling av rekryteringsverktyg
Direkt efter uppstartsmötet kan vi sätta igång arbetet. Vi skapar de viktigaste rekryteringsverktygen för projektet, så som kravprofiler, annonser och kommunikationsmallar. Parallellt med det startar vi searchprocessen för att direkt engagera potentiella kandidater och validera rekryteringsstrategin som vi satt.
4. Annonsering och employer branding
I våra kunduppdrag ser vi en stor fördel att använda oss av annonsering i sociala medier. Där kan vi nå ut till de passiva kandidaterna i de kanaler där de hänger. Med tekniker som målgruppsanpassning och A/B-testning kan vi nå ut genom en kostnadseffektiv och verkningsfull kanal, som kan stå för en tredjedel av kandidatflödet. Långsiktigt bygger Ants även starka employer branding-strategier för ditt bolag, som börjar med att engagera potentiella kandidater genom att visa upp positiva aspekter av företagskulturen, exempelvis via citat från medarbetare eller filmer som belyser arbetsplatsen.
5. Intervju och utvärderingsprocess
Efter ett par inledande veckor tillsammans har vi fått ett kandidatinflöde och vi kan äntligen sätta igång intervjuarbetet. Det brukar alltså vara nu som kandidater aktivt börjar delta aktivt i rekryteringsprocessen. Tidiga intervjuer leder till tekniska utvärderingar där slutkandidaterna identifieras genom kompetensbaserade bedömningar.