Natalia Salas är Competence Lead för copywriting på Ants och delar med sig av sina bästa tips inom copy.

Tips för bättre copywriting i din rekrytering – Del 2

Hoppas tipsen i min förra artikel gav dig några ögonöppnare och inspiration. I den här artikeln kommer jag dela ytterligare fem tips, som en fortsättning på förra artikeln.

En person lyssnar glatt när det pratas om copywriting.

Tips 6 – FAB

Rollen som utvecklare är inte unik. Vänta vadå? Jo, men när utvecklare får över 20 InMails per vecka så kommer inte rollen vara det som fångar in dem. Prata istället om hur ni gör skillnad före allt annat.

Och hur vet jag det då? Om du t.ex. kombinerar dessa typiska sökord på LinkedIn:

(”Developer” OR ”Software Engineer”) AND (”Java”) AND (”Cloud”)

Så vill jag gratulera dig – du har precis kokat ned det till över 1000 jobböppningar i Stockholm. Så, som du ser. Ditt InMail behöver en ny look!

Men låt oss backa bandet. 

Prata om hur ni gör skillnad före allt annat. Här vill jag uppmuntra dig att använda skrivtekniken ”FAB”.

FAB kan enkelt ställas upp såhär:

  • Features – besvarar frågan VAD. Här beskriver du funktion, design och karaktär. De flesta texter i annonser och Inmails stannar här.
  • Advantages – besvarar frågan VARFÖR. Här beskriver du varför produkten är bra.
  • Benefits – besvarar frågan VILKEN NYTTA. Här beskriver du hur produkten förbättrar kundens liv.

Rollen som utvecklare är inte unik. Det kommer inte vara rollen som fångar in dem. Prata istället om hur ni gör skillnad före allt annat.

Vi kör ett exempel. Tänk dig att du ska sälja granar till jul…

Utan FAB

Hej! Kom och köp en julgran hos oss, de är 2m höga och har fylliga grenar.

Med FAB

Glöm inte hedersgästen! Med sin ståtliga hållning ger den ditt hem en mysig, omfamnade, gröndoftade kram som varar hela helgen. Kom till Virkesvägen 2 idag och plocka upp din vän.

Här är ett till exempel.

F: Du kan jobba hemifrån tre dagar i veckan.

A: Du slipper pendla i rusningstrafik.

B: Du kan spendera mer tid med din familj.

Och då kan ditt Inmail se ut såhär:

Så, sätt dig ner och fundera på hur din produkt besvarar FAB. Berätta sen för din utvecklare hur hens tekniska kompetens kommer att göra skillnad för dina kunder.

 

Tips 7 – Använd dig av storytelling

För att nå de bästa techtalangerna på marknaden gäller det att sticka ut för att bli hörd. Använd dig av storytelling. Storytelling handlar om att dela en berättelse som väcker känslor och engagemang hos din läsare. Den innehåller personliga inslag för att skapa nyans och för att väcka igenkänningsfaktorn. Bjud in utvecklaren till en alternativ verklighet!

Här kommer ett exempel på en text där jag använt storytelling som verktyg.

Håll i dig! Här kommer det ultimata testet.

Föreställ dig att du kliver in i ett kontorslandskap upplyst av stora fönster. Ljuset möter flertalet monstereaväxter, saccosäckar och färgklickar i alla hörn. Du drar av dig din hoodie och går förbi din kollega Henrik som frågar hur helgen har varit. Sen är det dags för dagens stand up. Du är förväntansfull då du vet med dig att du bytte jobb för att få etablera en ny testverksamhet här. Och idag är det äntligen dags!

Produkten du jobbar med är en CPaaS lösning som bidrar till att skapa personliga och unika kundupplevelser hos företag. Alla val för testautomation ligger i dina händer och du utvecklar valda verktyg och metoder från scratch. Utöver att leda vägen framåt fylls även dina dagar med hackathons, fredagsöl och turneringar i alla de olika sällskapspel ni har på kontoret.

Efter en pingismatch kliver du in i ett veckomöte där du inspirerar och berättar för teamet av utvecklare om dina nya fynd inom testautomation. Du förklarar hur du tror att företaget skulle gynnas långsiktigt av dina val och gänget blir riktigt taggade och vill genast sätta igång!

Är du vår Lead Test Engineer?

 

Ser du vad jag gjorde där? Jag lät dig testa någon annans skor.

Två konsulter inom IT sitter och arbetar vid varsitt skrivbord med copywriting.

Här är två andra sätt att jobba med storytelling parallellt med rekrytering.

1) Storytelling i film

Forbes visar att år 2025 kommer 75% av marknaden bestå av Millennials. Parallellt har också Tiktok nu blivit den främsta sökmotorn framför Google. Med andra ord, det visuella spelar mer roll idag än det någonsin gjort tidigare.

Hör kollegorna på Ants prata om karriärmöjligheter, hundar på kontoret och vad det egentligen betyder att vara konsult.

2) Storytelling i bild

Ta inspiration från de kampanjer ni gör för er produkt. Samma approach ni använder för att få kunder att köpa er produkt, kan ni använda för att få kandidater på fall.

Nike är en fena på att använda storytelling för att locka folk att köpa deras produkter. Den här bilden är ett bra exempel. Observera att de inte nämner något om en produkt i bilden, utan de talar till känslan du skulle få om du bär Nike.

Jag tror de flesta av oss kan känna igen oss i den lilla pojken och känslan han har. Det är läskigt. Och det kräver mod att våga hoppa.

När vi ändå är igång. Denna kampanj gjorde CPB London för att uppmärksamma stereotypiska könsroller. Klockrent.

Tips 8 – Autosvarets roll

Den här tidslinjen känner du säkert igen?

Sourcing ➡️ Annons ➡️ Intervju ➡️ Teknisk intervju ➡️ Slutintervju ➡️ Referenstagning ➡️ Sign

I varje moment talar vi till vår framtida kollega. Det finns dock ett steg här som ofta glöms bort. Kan du gissa vilken?

Jag pratar om ditt autosvar. Det är ju trots allt inte bara genom sourcing vi får ett kandidatinflöde. Vi behöver även tänka på hur vi bemöter personer som hittar vår annons av en slump och väljer att skicka in sin ansökan.

Autosvar brukar se ut så här…

Tada!

Tänk vad mycket skillnad det blir när vi byter ut ordet ”Vi” till ”Jag”. Linnéa kommer känna att det är en människa som tar hand om hennes ansökan och inte en maskin. Bara detaljen att avsluta med en Spotify-låt lämnar henne med en härlig känsla i magen.

Som i alla andra steg i rekryteringsprocessen, tänk på vilket avtryck du vill lämna hos alla
kandidater som kommer din väg.

 

Tips 9 – Återkontakt

Låt mig gissa. Det ekar tomt i inkorgen och du undrar vad ditt nästa move ska vara? Jokern inom techrekrytering är återkontakt.

Ibland är inte en stark krok tillräcklig för att få utvecklare att nappa.Ett uteblivet svar behöver inte betyda att de inte är intresserade av vad du har att säga. Det betyder att de är värda en påminnelse.

För mig handlar copywriting om att göra minnesvärda intryck. När jag väljer min approach med omsorg kan jag påverka associationerna runt mitt personliga varumärke, som i sin tur kan påverka resultatet av mitt arbete. Enkelt sagt, ju starkare intryck jag gör desto större chans att utvecklaren vill prata med mig igen. Så, om din inkorg tittar på dig med sorg i blicken. Prova det här!

Återkontakt 1: ABC

Du når din utvecklare bäst när du tar hänsyn till deras tid. Du visar att du vet hur kandidaten tänker genom att formulera svarsalternativ som är vanligast bland målgruppen.

Såhär till exempel:

Maja! Jag förstår att din tid är värdefull, därför har jag gjort det enkelt för dig. Svara med någon av bokstäverna nedan som du tycker bäst beskriver hur du ställer dig till möjligheten som iOS Developer hos oss.

A: Jag är nöjd där jag sitter nu. Inte intresserad.

B: Jag är nyfiken…låt oss prata vidare.

C: Here we go again…kan alla rekryterare bara lämna mig ifred?

Det finns inget rätt eller fel i svar. Men för vår del känns du rätt!

 

Återkontakt 2: Spotifylista

Du behöver inte alltid skriva texter för att nå fram med ditt budskap. Stick ut genom att kommunicera med andra former.

Återkontakt 3: Elefanten i rummet

Det är något speciellt med personer vi kan känna igen oss själva i. Du kan föra utvecklaren närmare dig genom att nämna elefanten i rummet, tala om det ni har gemensamt. Med sådana uttryck visar du att du är på deras sida.

Hallå där Marcela,

Jag förstår att du är trött på rekryterare, det är jag också. Så ring inte polisen än, men jag undrar om du har kikat på rollen som vår Lead Frontend Developer?

Inte? Ingen skada skedd, I got you.
💌 Här är annons

Du skulle göra min dag om vi kunde prata framtid tillsammans.
Svara med en ”☕️” om vi ska sätta upp en tid!

En person som arbetar med copywriting och ler mot kameran.

Tips 10 – Konsten att avsluta

Förverkliga drömmen om att ha utvecklare på besök genom ett starkt avslut. Allt du behöver är två ingredienser. Först och främst, släng tradition och kasta dig ut i det fria där kreativitet springer fritt. För det andra, för att avsluta med effekt behöver du en tydlig Call-to-Action. Här vill jag förespråka att du i regel alltid tar med ett tydlig VAD, VAR och NÄR.

Exempel på en CTA
Om du blev nyfiken så tar jag gärna en walk-and-talk imorgon. Vad säger din kalender om det?

Min poäng är att skippa formaliteten. Keep it simple & casual!

Och en sak till. Använd copywriting till sista raden av ditt meddelande. Du är säkert bekant med dessa fraser. Jag kallar de fripassagerare.

  • Med vänlig hälsning,
  • Allt gott!
  • Ha en fin dag!

Vi kan göra bättre. Mycket bättre.

Du kan tänka dig att dessa fraser är det sista som utvecklaren ser. Vill du verkligen lämna läsaren med något som ser automatiserat ut? Skrik med mig. Nej!

Här är dina nya kompisar. Häng med dem istället!

Vill du utveckla dina kunskaper inom copywriting ytterligare? Kika in vår utbildning inom copywriting här.

Natalia Salas

Talent Acquisition Partner | Competence Lead för Copywriting

natalia.salas@ants.se Linkedin

Hör gärna av dig!

Fyll i formuläret så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig med IT-rekrytering, Executive Search eller HR Tech!
Söker du jobb eller praktik? Kolla in vilka roller vi rekryterar här. 

Läs mer