Ageism i techbranschen
Antalet anmälningar till Diskrimineringsombudsmannen har ökat som mest senaste året just vad det gäller ålder. I takt med att Sverige går mot högre pensionsåldrar och en åldrande befolkning, i kombination med kompetensbristen inom IT, behöver ageism uppmärksammas mer och aktivt bekämpas.
Hur tar då ageism sig till uttryck i techbranchen? Enligt Perceptions of age in contemporary tech räknar man kandidater inom tech som “äldre” från 35 år och uppåt – en gränsdragning som skiljer sig ungefär 20 år jämfört med andra branscher. En fördom som framkommer om personer inom tech är bilden av en flexibel och kvicktänkt person som snabbt kan ta till sig ny information, så kallad fluid intelligence. Denna förmåga minskar visserligen till viss del med stigande ålder, men ersätts istället av förmågan att genom erfarenheter och inlärt beteende enklare kunna se mönster och sammanhang, vilket benämns som crystallized intelligence. Detta innebär att vi når samma mål i våra arbetsuppgifter, men helt enkelt på lite olika sätt.
I vissa fall kan kandidater väljas bort från processer enbart baserat på deras ålder, innan de fått möjlighet att presentera sig själva under ett introducerande möte. En studie från Civilekonomerna visar att åldersdiskriminering är subtilt i sitt framförande, vilket ändå kan ge sig till uttryck vid avsaknad av konkret feedback om varför en kandidat exempelvis inte blir kallad till intervju.
En vanligt förekommande anledning till att neka äldre kandidater inom techrekrytering brukar vara att argumentera för att de är överkvalificerade för rollen de sökt. Det är även vanligt att anta att en äldre kandidat med mer erfarenhet blir dyr för en roll med lägre kompetens- och/eller kunskapskrav. Här är det viktigt att som rekryterare högst involverad i rekryteringsprocessen inse sin makt.