2. Lekfulla rubriker
I techrekrytering gäller det också att vara taktisk i sitt skrivande; eftersom jag vet att utvecklare får en drös av meddelanden varje dag så betyder det att rubriken är vad de ser först. Släng den traditionella kavajen som säger ”Är du vår frontendutvecklare?” eller ”Följ med på vår spännande resa som frontendutvecklare”. Den innehåller ingen ny information. Frontendutvecklare vet att det finns andra bolag som söker dem, och vet att det finns andra bolag som likaså skulle se sig själva vara på en resa.
Ögat dras till det okända; väck nyfikenhet genom att indikera för ögat att den behöver öppna ditt meddelande för att få svar om innehållet. Rubriken ”Lyssna inte på Ted Gärdestad än!” kan exempelvis användas för att indikera på en sommarledighet som väntar oss alla. Den ämnesraden har också förmågan att överraska en utvecklare som är van vid att se rubriker likt de nämnda i stycket ovan.
Exempel på lekfulla rubriker:
”Ring inte polisen än!”
”We Need To Talk”
”Vad sägs som järnvägar och flygplan?”
”Är du lika trött på rekryterare som jag?”
”Vad gör du nuförtiden? Varför hör du aldrig av dig?” – Perfekt rubrik för återkontakt!
3. Säsongsbaserade texter
På tal om att hitta den gemensamma nämnaren för att skapa en personlig anknytning så går vi alla igenom samma årstider och högtider. Vi vet hur det känns i kroppen när sommarsemestern närmar sig eller går mot sitt slut, och vi vet vad som väntar när julen knackar på dörren. Halloween och nyår är också högtider som har egna karaktäristiska drag och som erbjuder ett unikt content. Se dig runtom och ta in det i ditt arbete; jag lovar att personen som ser din text åtminstone får sig ett gott skratt vare sig den tackar ja eller nej till att gå vidare i din rekryteringsprocess. Och i vårt jobb är ett bra första intryck värt mycket, för en långsiktig relation med kandidat. Se exempel på säsongsbaserad text ovan.
Ants har många års erfarenhet av copywriting. Vi gillar att kunskapsdela och erbjuder därför skräddarsydda utbildningar och workshops kopplat till techrekrytering och Talent Acquisition. Vill du satsa mer på Copywriting? Boka ett möte med oss så kan vi prata vidare.