Ants jobbar med copywriting och techrekrytering

Varför copywriting gör skillnad i techrekrytering

Det är ingen hemlighet att vi andas och lever tech både idag och imorgon. Det gäller inte bara i Sverige, utan i alla delar av världen. Fler och fler bolag vill investera i att skapa starka techavdelningar och för det krävs bra utvecklare. Det är dessvärre inte så enkelt som att bara önska bra utvecklare på plats; utan i en konkurrenskraftig bransch behöver vi likväl starka techrekryterare som kan nå ut till dem. I denna artikel kommer vi att gå igenom skönheten med att välja ord som kommunicerar 1000 olika bilder. Så luta dig tillbaka och låt mig dela kunskap om varför copywriting är relevant för dig och hur du använder det i praktiken för att bli en vassare techrekryterare.

Varför är copywriting viktigt?

För dig som är ny till begreppet definierar kommunikatörer copywriting som konsten att på ett kreativt och övertygande sätt förmedla ett budskap som får någon att utföra en särskild handling.

Om du läser meningen en gång till är jag säker på att du kan landa i att det återspeglar en rekryterares syfte; vi vill förmedla ett budskap (en jobbmöjlighet) och handlingen vi önskar att denne ska utföra är att skicka in sin ansökan eller ta ett första samtal med oss. Men den avgörande poängen som lyfts i copywriting är att du använder kreativa medel för att lyckas fånga någons uppmärksamhet.

Det innebär att i alla texter du skapar ska det finnas ett personligt inslag för att säkerställa att kandidaten får ett genuint intryck av dig. Det här är inte bara fördelaktigt för din arbetsgivare, utan också för ditt personliga varumärke. Likt ett publikhav behöver vi nå fram med vårt budskap, i ett redan högljutt sammanhang.

Här skulle jag säga att vår sourcing kan liknas med uppgiften att varje dag ställa sig och genomföra en
Idol-audition. På något sätt ska jag försöka övertyga en jury att vilja investera i mig; jag behöver förmedla en känsla och närvaro för att de faktiskt ska se mig och glömma de tidigare 100 ansökanden som klivit fram tidigare. Jag behöver sticka ut. I IT-rekrytering är principen densamma; mitt budskap ska ju inte bara ut, utan den ska också in.

Likt ett publikhav behöver vi nå fram med vårt budskap, i ett redan högljutt sammanhang.

Copywriting blir en del av employer branding

Precis som många bolag har ett marknadsteam som dedikerat arbetar fram material som ska locka kunder att köpa deras produkter, behöver vi använda samma strategi när det kommer till att marknadsföra våra jobbmöjligheter och vårt arbetsgivarvarumärke. Vår text ska inte bara berätta att det finns en ledig plats i utvecklingsteamet, utan texten ska också förmedla alla sätt de anställda gynnas genom att vara en del av just ditt bolag. Kort sagt, jobba med employer branding, hitta ditt WHY-budskap och låt andra få höra det.

  • Vilka behov i världen uppfyller ni genom lanseringen av er produkt?
  • Vad för skillnad gör min tekniska kompetens hos er och för era kunder?
  • Hur tar ni hand om era anställdas välmående och hälsa?
  • Varför ska jag ha just dig som chef?

Vi kan nog alla vara överens om att dessa frågor är viktiga. Men hur skapar du en text som naturligt besvarar dessa frågor utan att hamna i något klyschigt säljträsk? Jo, låt copywriting bli en del av din kunskapsportfolio!

Copywriting med Ants

Hur börjar jag?

Oavsett form på din text ska den alltid i regel vara konkret. Copywriting handlar inte om att måla upp ett luftslott, utan det handlar om att identifiera och fånga alla faktorer som gör er till en bra arbetsgivareHur ni väljer att kommunicera dessa faktorer kan vara genom dessa tre tips:

1. Visuella uttryck

Ge din text magnetisk karaktär genom att använda dig av visuella uttryck som vi känner igen. Vi har nog alla fått ett rim i present, utnyttjat GIF:ar eller emojis i kontakt med våra nära och kära, eller skapat en Spotify-lista. Dessa vardagliga uttryck ger oss en chans att skapa en personlig anknytning till den vi talar med; det sänker tröskeln och erbjuder ögat något bekant som hjärnan redan associerar med positiva känslor.

Vare sig det handlar om att lista dina förmåner genom en Spotify-lista där du utnyttjar låttitlar för att berätta allt ni erbjuder, eller om det handlar om att skicka en återkontakt med hjälp av en GIF eller ett korsord – låt kreativiteten flöda fritt. Och framför allt, våga gör något tokigt!

2. Lekfulla rubriker

I techrekrytering gäller det också att vara taktisk i sitt skrivande; eftersom jag vet att utvecklare får en drös av meddelanden varje dag så betyder det att rubriken är vad de ser först. Släng den traditionella kavajen som säger ”Är du vår frontendutvecklare?” eller ”Följ med på vår spännande resa som frontendutvecklare”. Den innehåller ingen ny information. Frontendutvecklare vet att det finns andra bolag som söker dem, och vet att det finns andra bolag som likaså skulle se sig själva vara på en resa.

Ögat dras till det okända; väck nyfikenhet genom att indikera för ögat att den behöver öppna ditt meddelande för att få svar om innehållet. Rubriken ”Lyssna inte på Ted Gärdestad än!” kan exempelvis användas för att indikera på en sommarledighet som väntar oss alla. Den ämnesraden har också förmågan att överraska en utvecklare som är van vid att se rubriker likt de nämnda i stycket ovan.

Exempel på lekfulla rubriker:

”Ring inte polisen än!”
”We Need To Talk”
”Vad sägs som järnvägar och flygplan?”
”Är du lika trött på rekryterare som jag?”
”Vad gör du nuförtiden? Varför hör du aldrig av dig?” –
Perfekt rubrik för återkontakt!

 

3. Säsongsbaserade texter

På tal om att hitta den gemensamma nämnaren för att skapa en personlig anknytning så går vi alla igenom samma årstider och högtider. Vi vet hur det känns i kroppen när sommarsemestern närmar sig eller går mot sitt slut, och vi vet vad som väntar när julen knackar på dörren. Halloween och nyår är också högtider som har egna karaktäristiska drag och som erbjuder ett unikt content. Se dig runtom och ta in det i ditt arbete; jag lovar att personen som ser din text åtminstone får sig ett gott skratt vare sig den tackar ja eller nej till att gå vidare i din rekryteringsprocess. Och i vårt jobb är ett bra första intryck värt mycket, för en långsiktig relation med kandidat. Se exempel på säsongsbaserad text ovan.

 

Ants har många års erfarenhet av copywriting. Vi gillar att kunskapsdela och erbjuder därför skräddarsydda utbildningar och workshops kopplat till techrekrytering och Talent Acquisition. Vill du satsa mer på Copywriting? Boka ett möte med oss så kan vi prata vidare.

Natalia Salas

Talent Acquisition Partner

natalia.salas@ants.se Linkedin

Hör gärna av dig!

Fyll i formuläret så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig med IT-rekrytering, Executive Search eller HR Tech!
Söker du jobb eller praktik? Kolla in vilka roller vi rekryterar här. 

Läs mer